Téma: Lanove bagry
Autor
Správa
27. máj 2010 16:35:17
Zdravím pane Mikulíku. Toto má v malíčku pan Kolomý z muzea v Mladějově. Právě ve spolupráci s NTM připravuje knihu o bagrech na českém území, její text mám k dispozici, měl by vycházet postupně i na těchto stránkách. Cituji z knihy: "Rýpadel typu Ry 151 bylo v Uničově vyrobeno celkem 516 ks. Z toho pro tuzemsko 342 ks a pro export 174 ks." Vyráběly se od roku 1967, přesný rok ukončení výroby je otázkou, ale moc dlouho se asi nevyráběly.
30. máj 2010 18:04:28
Wau, knizka o bagrech na nasem uzemi?! Tak to nezni spatne. Zrovna jsem nedavno premyslel, ze by to nebyl vubec marnej napad, aspon nejakej prehled toho, co se u nas kdy vyrabelo s par fotkama.. Jenom mne to pripadalo mozna kapku moc specificky tema, skoro si neumim predstavit, jak by se neco takovyho prodavalo. O sobe vim, ze bych si to koupilD ale kdo dal..? Kazdopadne jestli se naco takovyho fakt pripravuje, tak to je vic nez dobra zprava.
01. jún 2010 13:15:26
Pro pana Němečka – jsem rád, že se našel už druhý zájemce o koupi knihy . Bude to hodně speciální kniha pro fajnšmekry. Doufám, že Národní technické muzeum dovede její vydání do zdárného konce. O D-063 bude v knize také spousta informací, pro tuto chvíli snad jen: „Typ D 063 byl nejen posledním, ale zároveň technicky nejdokonalejším ze všeho, co se v oboru klasických univerzálních lanových rýpadel na území ČSSR vyrábělo.“
Pro pana Mikulíka – jakákoliv další obrazová dokumentace do připravované knihy je vítána, pokud cokoliv máte v nějakém lepším rozlišení a budete se chtít podělit, budeme velmi rádi
02. jún 2010 17:26:03
Pane Hajek, diky za to info! Ta knizka bude naprosta parada (a taky totalni rarita). Tezko se da predstavit, kde se dalo o ceskych lanovych rypadlech pohledat tolik materialu, aby to vydalo na celou knizku. To musela byt asi celkem slusna facha Rozhodne se tesim a doufam, ze se to povede zdarne dokoncit a vydat!
09. jún 2010 16:24:46
Tak taky už se té knížky nemůžu dočkat... Jelikož to asi nebude běžně prodávaný bestseller, snad se tu objeví info až to vyjde a hlavně kde to půjde sehnat, v Mladějově jsem zatím nic nezjistil. Je to jistě mimořádně odvážný počin, konečně něco i ze stavební branže. Zatím se stavební literaturou zásobuju jen ze zahraničních zdrojů a zatímco u nákladních vozidel už u nás vychází pěkné monografie o objevují se pomalu i zemědělské stroje, tak u stavebních to byla zatím bída. Na obsah jsem taky velmi zvědavý, jelikož se již léta amatérsky snažím zmapovat veškeré stavební a zemědělské stroje užívané v ČSSR v letech 1950 až 90, tak vím, že v knihách z 50. a 60. let šlo najít neuvěřitelné statistiky o počtech strojů jednotl. typů atd. A sortiment bagrů byl opravdu mimořádně široký - ať už tuzemské výroby, či dovozy z Polska, SSSR a NDR či přeživší poválečné "zápaďáky" a určitě mají autoři přístup do zajímavých archivů... Hlavně jsem zvědav na fotky protože jakékoli foto v literatuře z uvedených 40 let mají převážně hroznou kvalitu danou tehdejšími možnostmi tisku, tak snad se dočkáme i opravdových dobovek z originálu
09. jún 2010 17:07:11
Tá kniha bude neskutočná frajerina, verte mi
11. jún 2010 16:53:53
Když jsem byl v pondělí v pískovně Grygov, natočil jsem tohoto krasavce E-303, jak těží štěrkopísek z vody:
11. jún 2010 21:14:38
Kdybych to náhodou prošvihl, tak se taky hlásím jako vážný zájemce o výše zmiňovanou knížku a budu rád za upozornění, kde se dá sehnat.
15. jún 2010 11:39:22
Pan Karel Benda natočil pro bagry.cz unikátní video z rekonstrukce rypadla D500 v muzeu Mladějov na Moravě. V hlavní roli pan Radoslav Kolomý. Natočeno přístrojem Olympus PEN E-P1, firmě Olympus děkujeme za jeho zapůjčení:
28. jún 2010 21:59:15
Jedna hezká fotka je zde. Třeba to někdo dokáže identifikovat. Ten náklaďák pod bagrem je taky zajímavý
Foto zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=79576#79576
01. júl 2010 09:58:04
Tak to je paradicka, raketovej nosic jako sklapecka) No ja si nemuzu pomoct, ale ty rusky auta maj takovej zvlastni neumelej smrnc. Mozna trochu mimo tema ale fakt pekny, skoda ze ta fotka neni vetsi. 200+ litru/100 Km
01. júl 2010 17:04:13
Davide seš trochu mimo mísu a myslím, že to dobře víš (záleží na tom kolik ti je let).
Konkrétní příklady: Kraz cisterna prázdná, trasa Pardubice - Brno 40l/100km. Kraz (starší typ) plně naložený radiolokátory a zapřažený přívěs s dvěma centrálama 80l/100km. Tedy stejné jako Tatra.
Zil 131 (prázdný) 40l/100km, Hummer H2 s podobným obsahem motoru jezdí za 25l.
Celý ten rozdíl končil v českých škodovkách a žigulících
01. júl 2010 17:06:22
Ano, musím být objektivní a říct, že je pravda, že tahače scania jezdí s 20 tunama za 25-30litrů. Ale to už je těžko porovnatelné protože to jsou "silniční speciály"
03. júl 2010 16:04:51
Martine, diky za upozorneni, ale nejdriv se zkus podivat pod ten obrazek at pochopis na co jsem reagoval;D
Jinak samozrejme spotrebu paliva u tohohle monstra absolutne netusim. Jedine co mne napada, ze vic nez 100/100 to asi nebude
04. júl 2010 08:16:02
No Martine .. jednou jsem měl možnost řídit ruskej raketovej nosič - zkrácenej pro trucktrial - byli v něm dva Chevrolety a ten bral 100 na 100 na půl plynu!!!!
Ale to moc k tématu "Lanové bagry" není , že ?
Zdravím
04. júl 2010 17:41:33
A ted zase neco k tematu - zrovna jsem se dival na to video z Mladejova a musim rict, ze je to uplne perfektni. Z toho by mohl byt regulerni dokument! Fakt dobre, jeste ze se tady v republice najdou i takovi nadsenci jako pan Kolomy
09. júl 2010 15:44:50
Cvekl, Z., Kolář, J.: Univerzální rypadla, SNTL, 1963
Na posledných 2 obrázkoch by mohol byť bager D-051, ten sa v knihe spomína ako výrobok Uničovských strojíren najčastejšie.
Zaujímavé je, že typ Ry-151, ktorý sa začal vyrábať až po roku 1963 (v uvedenej knihe sa Ry-151 vôbec nespomína), bol podľa mne dostupných informácií plne mechanicky ovládaný - bez vzduchu a hydrauliky. Starší, ale menší D-051 mal vzduchové ovládanie. Prečo sa začal vyrábať Ry-151 "po starom" ?
09. júl 2010 15:59:47
"Pán Google" našiel aj iný zaujímavý titul: Kluz Z.: Rýpadla RY 1, Mb 2, RY 100 (provoz, údržba a opravy), Praha 1963.
Jeden kus tejto knihy je v knižnici Sokolovské úhelné as., ďalší v akomsi "WorldCat". Má niekto možnosť prelistovať túto knihu a prefotiť z nej čo-to zaujímavé ?(Myslím, že tam je zaujímavé všetko ). Ďakujem.
12. júl 2010 10:31:53
Milan Kudláček: odkiaľ máš tie obrázky? Sú fajné.
12. júl 2010 17:25:06
Citaci přesných zdrojů bych musel dohledat, je to každopádně malá část z knížek a časopisů z 50.-70. let, které se dají vyhledat v Univerzitní knihovně, pokud má člověk hóódně času, a to už bohužel pár let nemám... Malá část proto, že tam nebýval scanner ale pouze kopírka a s ohledem na kvalitu tisku a fotografií v literatuře té doby je při přefocení a teprve následném naskenování většina obrázků nepoužitelná...
14. júl 2010 15:30:37
Tak to je sklizen Super fota, doufam ze nekde existujou jeste dodneska i lepsi kopie.
15. júl 2010 15:43:24
Takýto poklad má vo svojom archíve pani Božena Royová, kronikárka mesta Horní Bříza. Foto bolo zverejnené v HBZ 04/2008 :
http://www.hornibriza.eu/index.php?active=156&lang=cs
Možno má toho aj viac, kto ste z blízka...
16. júl 2010 14:41:22
Licenční provedení motorového rypadla Škoda-
Menck typu Mb2 s lopatou 1 m3 na stavbě
přehrady Lipno v roce 1952. Německé stroje typů
Mb a Mc se u nás začaly vyrábět během druhé
světové války, kdy byly bombardovány továrny
v Německu, a jejich produkce pokračovala ve
Škodě a ČKD i po válce.
(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)
16. júl 2010 14:44:29
U starších parních lopatových rypadel se v případě potřeby odmontovala lopata a na její zdvíhací lano se zavěsil drapákový koš. K novějším rypadlům se už dodávaly zvlášť upravené drapákové výložníky.
Motorové rypadlo Menck & Hambrock typu M IV v drapákové úpravě použila firma Bukovský v letech 1931–32 u Brandýsa nad Labem.
(z časopisu Zakládání staveb 3/2009, autor článku Zdeněk Bauer)