Téma: Lanove bagry
Autor
Správa
23. september 2009 08:57:14
tu je prvý rázvor tiež 4260mm.
Moja domnienka: v "Katalógu..." sú zrejme uvedené miery prototypu alebo nejakej prvej série - z tej pochádza aj môj výkres. Usudzujem tak podľa tvaru krytu bagrovacej nadstavby na obrázku z katalógu aj z výkresu. Bagre vyrábané neskôr sa montovali na podvozky PP6V s prvým razvorom 4260mm - zhodným aj pre valníky, žeriavy,...
Pýtam sa : JE TO TAK ALEBO SA MÝLIM?
02. október 2009 13:49:54
Od čtenáře Tomasze z Polska dorazily fotky lanových rypadel Unex nasazených v okolí města Opole. Některé jsou z lomu, který se nachází přímo v Opoli, jen malý kousek od severně od centra, další jsou z kamenolomu situovaného jižně od Opole u obce Chrząszczyce. Tomasz je velkým fanouškem lanových rypadel Unex. Říká, že na fotkách jsou ta nejhezčí rypadla této značky v celém Polsku.
15. október 2009 09:42:56
http://www.youtube.com/user/BorniSuk#p/f/11/hNEigJRQuWg
tady jsem neco nasel
20. október 2009 17:10:50
Tohle by tady myslím nemělo chybět -fotky lanovýho bagru E-7, kterej vyráběly krušnohorský strojírny a Škodovka.
http://www.kes-sro.cz/index.php?o...rsgallery2&Itemid=27&catid=3
Co vím, tak tohle je asi největší lanovej bagr, co se u nás kdy vyráběl. Jestli má někdo případně další fota, nebo ví nějaké další info k téhle mašině, tak určitě napište..
David
09. február 2010 16:14:57
Pozdravujem všetkých lanových bagrákov. V knihe Tatra 111 od Jana Neumanna na strane 89 na akejsi (vojenskej, 1. májovej ?) prehliadke ťahajú tatrovky nejaké lanové bagre. Vie mi niekto povedať, aký je to typ? Ďakujem.
Tu je možnosť nalistovať si stranu 89:
http://www.grada.cz/katalog/kniha/tatra-111_5909/listovani-google/
09. február 2010 21:51:38
Ešte raz možnosť listovania (str. 89):
http://www.grada.cz/katalog/kniha/tatra-111_5909/listovani-google/
10. február 2010 09:17:42
Že je cílem firmy ND LOR Uničov obnovit výrobu lopatových bagrů UNex je skvělé. Zajímalo by mně zda uvažujíi o výrobě podobného stroje jako bylo elektrické lanové rypadlo E 303 s vrcholovou lopatou? Vyrábí vůbec dnes ve střední a západní Evropě někdo tento typ bagrů? Vím jen, že verzi lanového bagru s vlečným korečkem (tzv. "dragline" dělá např. Liebherr.
Jinak "lanové bagry" to je úžasné téma. Mezi lanové bagry patří největší bagry co vůbec byly kdy sestrojené. Zatímco největší hydraulický bagr Terex rh 400 má kapacitu lžíce "jen" 50 m3, vyrábí americké firmy Bucyrus a P&H lanové bagry s vrcholovou lopatou o objemu až 60-70 m3 a dragline s vlečným korečkem o kapacitě až 110-120 m3! Viz jejich stránky:
http://www.phmining.com/PHMining/Mining-Equipment.htm
http://www.bucyrus.com/mining-equipment.aspx
Tyto elektrické lanové bagry s vrcholovou lopatou nakládají největší dumpry světa jako jsou CAT 797 nebo Liebherr T282 (s nosností kolem 360t), k naložení těchto "drobečků" jim stačí 3-4 lžíce, tj. jejich lžíce nabere najednou až 120 tun materiálu! Uvedené stroje dnes pracují např. při těžbě ropných písku v Albertě v Kanadě. Ale ani to nejsou největší lanové bagry jaké kdy byly sestrojené. Největší lanový bagr s vrcholovou lopatou postavila v 60. letech minulého století dnes už zaniklá americká firma Marion Power Shovel, nesl označení "Marion 6360" a byl přezdíván "The Captain", objem jeho lžíce byl neuvěřitelných 138 m3! Těchto gigantický bagrů bylo sestrojeno několik, pracovaly na skrývkách uhelných dolů v Severní Americe. Bohužel ale už dosloužily, koncem 80. a začátkem 90. let min. stol. byly sešrotovány. Nejdéle z nich (asi do roku 2006) pracoval bagr firmy Bucyrus Erie nazývaný "The Silver Spade" s objemem lžíce asi 80 m3. Lze ho vidět při práci na YouTube, stačí zadat heslo "Silver Spade". Ovšem ani bagr "The Captain" neměl ještě největší kapacitu lžíce. Jednoznačné prvenství v tomto má (dnes už zrušený) dragline firmy Bucyrus Erie postavený v 60. letech a přezdívaný "Big Muskie" s objemem vlečného korečku 168 m3! Na jeden záběr nabral až 300 t materiálu, prázná lžíce (koreček) vážila asi 230 t. Viz např.:
celkový pohled: http://www.ruralramblings.com/blo...ed_images/Big-Muskie-work-739594.jpg
lžíce-koreček bagru "Big Muskie": http://www.limahog.com/big_huskey.jpg
12. február 2010 15:29:13
Ahoj jsem tu nový pracoval jsem 9 let na lanovém rypadle D 141 s drapakem .Pokud by někdo našel tuhle mašinu a fotnul ji a dal sem byl bych moc rád díky všem.Byl to výrobce UNEX Uničov .
12. február 2010 22:36:48
To video Caterpillar versus Unex je bezpochyby z velkolomu Čertovy schody v Českém krasu. Mají tam oba na videu ukázané stroje i nové CAT dumpry. Možná by nám tamní strojníci řekli které rypadlo je lepší. Já bych v dané situaci hlasoval pro Caterpillar. Kdyby ale vedle něj stál nový moderní elektrický lanový bagr vyrobený v UNEXU tak zvedám ruku pro něj. Tak kdy se do toho Vaše firma pustí pane Kraevski? Můžem se těšit na inovované E 303? Rád bych zase někde ve střední Evropě potkal nový krásný lanový bagr s vrchovou lopatou a ne jen ty "historické" kusy.
Pro zájemce o obrázky lanových bagrů doporučuji "User Photo Galery" na stránkách: http://www.stripmine.org/
A ještě připojuji video gigantického bagru Silver Spade:
14. február 2010 14:56:34
Ano jsou to Čertovy schody.
Určitě komfort a ovládání stroje bude u Catru lepší, ale chtěl bych vidět, jak ho budou hodnotit po cca 40-ti letech provozu.
Modernizace UNEXU je v plném proudu. Jistě víte, že v ČR již pracuje UNEX E 303 s frekvenčním řízením všech motorů.
V nové kabině jsou joystiky, které řídí ten “historický stroj“. Mechanika a pneumatika se vylepšují postupně.
Já bych nekonfrontoval obě značky, ale dvě odlišné koncepce:
-Disel-Hydraulické Rypadlo (DHR)
-proti Elektrickému Lanovému Bagru (ELB).
Zjímalo by mě, jestli někdo dělal nezávislou statistiku o tom, jaký je rozdíl v provozních nákladech, co stojí naložení jedné tuny s DHR a ELB??
14. február 2010 21:10:14
Pane Kraevski, prozradíte odkud je Váš poslední obrázek? DHR a ELB jsou samozřejmě 2 odlišné koncepce, provoz ELB by měl být levnější, i když zřejmě záleží i na tom jaká konkrétní rypadla by se porovnávala. Ještě by se mohla srovnávat i třetí koncepce - EHR. V této souvislosti by mně zajímalo jestli u nás dnes někde pracuje UNEX EH 921? A také se chci zeptat jestli nevíte zda někdo ve střední a západní Evropě dnes vyrábí ELB?