Téma: Koupě bouracího hydraulického kladiva na traktorbagr
Autor
Správa
Moderuje: Ondřej Hájek
10. apríl 2009 11:40:19
Koupě bouracího hydraulického kladiva a příkopové lopaty na New Holland LB 115B ? Potřeboval bych poradit s koupí a od jaké firmy....??? Díky s pozdravem Majkl
12. máj 2009 15:13:12
Protože zatím nikdo neodpověděl, rád bych využil tento dotaz pro obecné zamyšlení nad traktorbagrovým kladivem. Hlavně se pozastavím nad tvarem kladiva a jeho adaptéru. Za tímto účelem jsem zhotovil názorné porovnání (viz obrázek), které pravděpodobně nikde jinde nenajdete. Vlevo je kladivo, které se „přitulí“ k násadě pro snadný převoz po komunikacích. Naopak vpravo vidíte klasické rovné kladivo s obyčejným adaptérem, kde rovina čepů je kolmá na osu kladiva. U něj je problém s převozem, násada musí být oddálena od výložníku, takže nezřídka přesahuje průjezdný profil stroje. Na druhou stranu ale vidíte, že modré kladivo má větší pracovní rádius a může pracovat i v takových pozicích, ve kterých to s červeným kladivem nejde. Navíc u červeného kladiva hrozí, že kvůli omezenému přístupu k bouranému materiálu bude mít strojník tendenci využívat krajní polohy hydraulických válců, což velmi poškozuje stroj.
Jinak při výběru kladiva nejen na traktorbagr je možno volit mezi OEM kladivem (kladivo pod značkou výrobce stroje, ve skutečnosti se většinou jedná o Sandvik, Atlas Copco nebo Montabert) a kladivem přímo od jeho výrobce. Dále je možno se rozhodovat mezi lehčím a těžším kladivem, v rozmezí někde okolo 300 – 400 kg. Těžší kladivo v rámci jednoho výrobce bude výkonnější než lehčí kladivo, napříč výrobci to však neplatí. Lehčí kladivo jednoho výrobce může být výkonnější než těžší kladivo výrobce jiného. Jedním z důvodů může být modernější konstrukce, ale třeba i skutečnost, že někdo do hmotnosti kladiva počítá i oškrt a adaptační desku a jiný třeba ne. Nakonec zde máme kladiva v odhlučněném a neodhlučněném provedení, v odtlumeném a neodtlumeném provedení. Vývoj spěje k tomu nabízet prvně jmenované varianty již ve standardu, ale zdaleka to zatím neplatí u všech výrobců.
Pokud se rozhodujete pro kladivo méně známé nebo nové značky, ověřte si reference u již prodaných kladiv (nejlépe min. po roce užívání). Stejně jako v jiných oborech, i u hydraulických kladiv platí, že ne každý výrobce dodává takovou kvalitu, jakou si představujete.
Samostatnou kapitolou je použití kladiva na rychloupínači. Málokterý traktorbagr slouží jako čistokrevný demoličák s kladivem nasazeným 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a proto rychloupínač stojí za zvážení. Každý rychloupínač však není tak odolný, aby se vám po několika měsících používání s kladivem nerozpadl. Je proto dobré použití kladiva konzultovat s výrobcem či dodavatelem rychloupínače. Obecně platí, že odolnější (a dražší, to s tím bohužel souvisí) jsou rychloupínače, jejichž tělo je vyrobeno z odlitku.
To jen tak na úvod před pořízením kladiva, třeba to někomu pomůže.
Pro nalezení dodavatele lžíce lze využít Katalog firem: http://www.bagry.cz/cze/katalog_f...//(uzemni_pusobnost)/0/(vyraz)/lopat
Ostatně stejný postup lze zvolit i pro nákup kladiva: http://www.bagry.cz/cze/katalog_f.../(uzemni_pusobnost)/0/(vyraz)/kladiv
14. máj 2009 06:46:52
Dobrý den,
velice vítám obecné zamyšlení nad kladivy na traktorbagry. Myslím, že by si zasloužilo vlastní diskusi - tady "pod New Hollandem" se to možná trošku ztratí. Já osobně preferuji "banánovou verzi kladiva" pro traktorbagry, právě kvůli převozu. Moje zkušenost je taková, že s takovým kladivem není žádný problém - když si uvědomíte, že kladivo se má používat kolmo k bouranému materiálu, tak reálné využití kladiva je do úhlu 90° k povrchu (kladivo vyklopeno směrem od stroje). Při úhlu nad 90° vůči povrchu už v podstatě děláte s kladivem pod převisem, což je, dle mého názoru, nesmyslné použití kladiva, protože vám uvolněný materiál jednak padá na písní tyč hydr. válce lopaty a taky dovnitř do kladiva kolem oškrtu. Navíc dobrá "banánová" kladiva v pohodě úhel 90° zvládnou a pístní tyč přitom není nadoraz, protože dobrá kladiva mají možnost přečepování do jiného otvoru (zmenšení vzdálenosti mezi oběma čepy uložení kladiva na násadě), který umožní větší záklon kladiva bez toho, aby šla pístní tyč nadoraz(podobně jako možnost přečepování na lžícic). Navíc, díky menší páce je pak i slabší přenos rázů do stroje.Co se týká výkonu kladiva, často se tento posuzuje jen podle frekvence úderů, tak jak to slýchávám na stavbách. Ale to je hodně zkreslené - výkon kladiva je dán součinem frekvence úderů a energií úderů uváděnou v Joulech. Takže kladivo s menší frekvencí úderů, ale s větší energií úderu může vykonat stejnou práci jako kladivo s větší frekvencí úderu, ale menší energií úderu. Vždycky je třeba posuzovat obě věci současně. Věty typu "ale sousedovi to klepe rychleji" je třeba brát s rozvahou. Osobně bych tady přiomněl ještě jednu věc, na kterou se v souvislosti s hydr. kladivem často zapomíná, a tou je zkrácení servisního intervalu výměny hydr. oleje, pokud není do zpětné větve kladiva zařazen hydr. filtr, což je poměrně běžná záležitost u traktorbagrů. V tomto případě totiž obrovské množství oleje putuje zpět do hydr. nádrže nefiltrovano (nehledě na to, že kladivo samo o sobě je obrovským zdrojem tvorby nečistot v hydr. systému) a je zpětně nasáváno do systému bez jakéhokoliv pročištění. Sací síta v nádrži jsou na to příliš hrubá. Při používání kladiva a ponechání nezměněného servisního intervalu pak dochází k rychlejšímu opotřebování hydr. soustavy s větším rizikem přidření některého z komponentů hydr. soustavy. Někteří výrobce proto uvádějí, že při 100% času používání kladiva je nutno zkrátit interval vyýměny hydr. oleje + filtru na 25% původního servisního intervalu. A to se dost často neděje.
15. máj 2009 09:55:17
Dobrý den. Jsem moc rád, že jste toto téma tak skvěle rozvinul, doplnil svůj pohled na věc a připsal další užitečné postřehy. Budu reagovat. Co se týká toho ztracení pod New Hollandem, děkuji za rozumnou připomínku - zobecnil jsem název tématu, snad to panu Pustkovi nebude vadit. Omezení kinematiky banánového (ano, to je výstižný výraz, díky ) kladiva bych viděl jako problém při bourání od úrovně terénu níže - když je před bagrem šikmá stěna, s banánovým kladivem nedokáže zaujmout správnou kolmou polohu. Vytočení kladiva směrem dopředu strojníci při bourání často využívají, viz dva příklady z fotoreportáží: http://www.bagry.cz/clanky/fotore...aewoo_s_kladivy_caterpillar_s_frezou a http://www.bagry.cz/clanky/fotore...y_keltbray_s_rucne_kropenym_kladivem. Co se týká té páky, zřejmě jsem to moc nepochopil, protože dle mého názoru na páce vůči spodnímu konci násady působí právě síly od banánového kladiva, jehož oškrt je vůči upnutí vyosen. Jinak bych rád uvedl, že nejsem zastáncem jednoho ani druhého řešení, jen jsem chtěl upozornit na to, že úhel "spotřebovaný" na přiklopení banánového kladiva k násadě může potom chybět někde jinde. Posuzovat výkon kladiva jen podle frekvence je nesmysl, v tom s Vámi souhlasím. Stejně tak je možno setkat se s tím, že někdo vezme maximální frekvenci, vynásobí ji maximální energí úderu a myslí si, že získal výkon kladiva (na vysvětlenou - maximální frekvenci lze dosáhnout při minimální energii úderu a naopak, je potřeba brát hodnoty dosažitelné současně). Ale to už se dostáváme do podrobností, ke kterým většina lidí pořizujících si kladivo ani nedojde... nevím, jestli je to škoda, nebo ne, koneckonců je to jen hra s čísly uvedenými na prospektu a papír, jak se říká, snese všechno. Více bych sázel na konkrétní zkušenosti z praxe.
15. máj 2009 12:22:15
Jeste jednou jsem si Vas prispevek precetl a uz vim, jak jste to s tou pakou myslel. Moznost dvou poloh cepu mivaji ale i kladiva rovna, takze mi ta paka stale vychazi v neprospech kladiva bananoveho. Ve svem prispevku to ostatne ani nevyvracite, jak jsem se puvodne mylne domnival.
15. máj 2009 21:05:31
Ke Kejsákovu komentáři bych ještě doplnil další drobnost: Olej, který se vrací z kladiva často jde přímo do nádrže (nižší odpor a tím i tlak ve vratné větvi potrubí), odkud je opět nasáván do okruhu, takže není chlazen, což při delší práci zvyšuje teplotu oleje a tím vede k jeho degradaci. K tomu přidejte tepelné namáhání těsniva a hadic...
Možná by stálo za úvahu i rozdělení kladiv podle konstrukce (oddělení dusíku pístem nebo membránou), podle tlaků (nizší tlak/vyšší průtok, vyšší tlak/nižší průtok...
16. máj 2009 20:28:08
...pro p.Hájka - máte pravdu, že možnost přečepování mají i "nebanánová" kladiva, já jsem tím chtěl ale jen naznačit, že vhodným načepováním kladiva nemusí "banánové" kladivo pracovat vždy až na do raz pístnice lžíce.
K p. Stuchlíkovi - ano, souhlas s tím nechlazením vratného oleje, dobrá připomínka. Co se této diskuse týče, myslím, že do větších konstrukčních detailů (typ akumulátoru v kladivu apod.) bych v této diskusi moc nazbíhal, myslím, že vhodnější bude obecná diskuse o kladivech, o jejich údržbě a zkušenostech s jednoltivými typy. Možná by stálo za to ukázat různé varainty nástrojů (oškrtů), které lze na kladivo nasadit atd.
16. máj 2009 21:18:52
Zdravím chlapi,chcel by som sa opýtať...na ramene minibágrika mám ďalšie tri rýchlospojky-jednu väčšiu a dve menšie tie sú rovnaké,v kabíne mám aj pedál na tento okruh...predpokladám,že je to okruh na svahovku a tá väčšia rýchlospojka je asi na.... kladivo?Pri kúpe bágrika som žiaden manuál nedostal,je to už starší bágrik.Dík za každú radu.
17. máj 2009 21:56:53
Hmmm...teraz už len tú naklápaciu svahovku a kopec roboty uľahčenej a dík za radu.
17. máj 2009 22:14:49
..... k tomu minibagru - přiznám se, že toto řešení vidím poprvé. Zpravidla má hadice zpátečky od kladiva větší vnitřní průměr než přívodní hadice oleje do kladiva, aby byl ve zpátečce zachován dostečně malý hydraulický odpor. Tady je to naopak. U minibagrů jsem zatím viděl pouze variantu, kdy byly 2 zcela nezávislé okruhy pro kladivo a svahovku nebo 1 společný okruh pro kladivo i svahovku pouze s tím rozdílem, že pomocí 3-cestného ventilu se zpátečka z kladiva pouštěla rovnou do nádrže. Samozřejmě hadice byly nadimenzovány pro okruh kladiva.
17. máj 2009 22:26:46
Zdravím,no ja to mám ako na obrázku s tým,že na ľavej strane mám jednu rychlospojku-tú s väčším priemerom plus jedna hadica s menším priemerom a na pravej strane jednu s tým menším priemerom...tak ako na obrázku len bez toho drapáka.No a v kabíne mám pedál,ktorý je síce funkčný,ale nepozeral som ešte ku,ktorým hadiciam vedie.
18. máj 2009 09:32:17
Je to tak, děkuji Kejsáku. Ta velká rychlospojka je na kladivo, to je v pořádku, ale na zpátečku, nikoliv na přívod. Omlouvám se. Svoji předchozí odpověď jsem opravil, kdyby to někdo náhodou nedočetl až sem. Přívod do kladiva (na kladivu označený jako P – pump) se dá připojit na jednu ze dvou rychlospojek pro svahovku podle toho, jak to vyhovuje strojníkovi (jestli je pro něj pohodlnější šlapat na pedál dopředu nebo dozadu). Zpětná větev (na kladivu označená jako T – tank) se připojí do velké rychlospojky. Takto to má řešeno třeba Schaeff, kterého má i Majo, podle toho, co tu psal.
18. máj 2009 14:33:24
Áno mám schaeff,a teraz viem úplne presne kam čo patrí...je dobré,že si takto môžme vymienať poznatky a skúsenosti,ešte raz dík.Majo.
18. máj 2009 21:11:44
....pro p. Hájka - není třeba se omlouvat, jsme jen lidi. Prostě se mi to jen zdálo divné, tak jsem na to upozornil. Doufám, že další zkušenosti přidají i ostatní uživatelé - to je výzva, pánové (a dámy)
21. máj 2009 09:26:57
Zdravím všechny.
Můžeme Vám nabídnout vhodná kladiva pro smykem řízené nakladače, minibagry a traktor-bagry. Pro traktor-bagry nabízíme i model kladiva, který se při převozu vejde do složeného ramene záďového rypadla traktor-bagru. Také nabízíme za velice zajímavé ceny vrtáky na tyto stroje.Kladiva jsou navíc nyní v akci.
Více informací najdete na www.kohlschein.cz