Téma: jcb 4cx odpor do ventilatoru topeni :-)
Autor
Správa
18. november 2015 10:15:00
ahoj kluci po dlouhe dobe se tu taky ozivam prestal mi makat odpor ve ventilatoru topeni a jcb 4cx super rok 2009 nemate stim nekdo zkusenost nebo nevite nekdo o nejake variante jene nez je znackovy servis co se tyce koupe noveho? diky za odpoved
22. november 2015 20:20:59
Na desce s odpory je namontováno jedno z kurvítek. Je to lesklý váleček, který propojuje dva z kontaktů a jsou na něm vidět nějaké popisky, tento váleček je tavná pojistka, která se při dosažení určité teploty přepálí a přeruší tak průchod proudu. Jsou tři varianty: 1/ koupě nově desky s odpory 2/ výměna tepelné pojistky podle hodnot napsaných na tělě pojistky 3/ vycvaknout pojistku a zbytky drátů propojit pomocí svorky (čokolády)
23. november 2015 13:08:32
No ale ta tavná pojistka je tam z toho důvodu, aby ochránila zbytek obvodu při případném problému s elektromotorem ventilátoru, ne? Tak aby pánovi ten traktorbagr jednou neblafnul, až se kousne ventilátor, pokud by to teda propojil natvrdo drátama pokud bude ta pojistka přepálená, tak dle mého bude i přidřený ten motor ventilátoru. Proto se odpálila. Nebo se mýlím?
23. november 2015 15:10:42
Důvod umístnění pojistky je správný. Ale ze zkušenosti vím, že tato součástka odejde bez zjevného důvodu, dokonce i v létě, při používání klimatizace. A několik bagrů jezdí několik let s přemostěnou pojistkou bez nějakých problémů. Navíc přes ni jde jen proud při použití nízkých rychlostí, pokud jde větrák naplno, jde proud jinudy. Zkrátka: poddimenzovaná součástka = kurvítko
23. november 2015 18:12:06
No tak ventilátoru je jedno, jestli žene teplý vzduch od topení nebo studený od výměníku klimatizace. Nebo JCB má ventilátory pro klimatizaci a topení zvlášť? A máte pravdu, že na nejvyšší rychlost jde napětí přímo do elektromotoru, tudíž nejde přes žádné předřadné odpory a tím pádem ani přes onu pojistku. A abych to uvedl na pravou míru - v žádném případě nezpochybňuji Váš názor. Je velmi pravděpodobné že trávicí pojistka je záměrně poddimenzována z důvodu potřeby udělat z nějakého dílu kurvítko v dnešní době je to bohužel standart u všech strojů, akorát v podobách jiných dílů...
24. november 2015 06:20:00
Slovo záměrně poddimenzovaná bych asi nepoužil, spíš jde o neexistenci zpětné vazby konstrukce a opravárenská praxe - podle počítače to má vydržet a hotovo.
JCB tohoto typu mají dva radiátory za sebou (topení, klimatizace) a společný ventilátor.
Dalším kurvítkem tady je termostat klimatizace, který taky rád odchází po cca 4 - 5 letech.
PS: hezký překlep u "trávící" pojistky
24. november 2015 13:25:19
Jn, píšu na telefonu, ale v podstatě tady ani moc k chybě nedošlo tak proto odejde klidně i v létě