Nakladač HON 200 – druhá šanca pre Detvu
Po roku 2001, kedy bol v PPS Detva inovovaný výrobný program stavebných strojov a vysokozdvižných vozíkov, došlo v dôsledku zlej ekonomickej situácie k prudkému útlmu finálnej výroby vlastných strojov a v roku 2003 došlo k jej úplnému ukončeniu, aby jej kapacity vyťažili kooperácie. Z chýrnych strojární sa stala obria zvarovňa.
Nové vedenie sa to v roku 2006 rozhodlo zmeniť a Detvan sa mal vrátiť na trh. Projekt to bol od začiatku odvážny, veď PPS stratili všetky trhy a vytratili sa z radov výrobcov. No v Detve vedeli, ako nato.
V prvom rade bolo vytvorené akési vývojové konzorcium, zložené z odborníkov z PPS Group, STU Bratislava - Ústavu dopravnej techniky a konštruovania a projektantskej firmy KWD s.r.o. zo Zvolena. Podľa marketingových prieskumov bolo rozhodnuté, že nový stroj bude predstavovať otočný nakladač . V minulosti boli otočné nakladače najlepšie sa predávajúcimi strojmi a PPS s nimi majú najbohatšie skúsenosti. Riešenia z minulosti však bolo nutné zahodiť za hlavu a začať od nuly. Žiadne inovácie predchádzajúcich typov neprichádzali do úvahy, stroj musel byť absolútna novinka. Po viac ako jeden a pol roku vývoja sa dostavil výsledok práce konštruktérov. Poďme sa teda bližšie pozrieť nato, čo nám v Detve pripravili.
V prvom rade zaujme dizajn stroja. Hlavnou črtou výzoru je neprerušená línia, ktorá vedie od zadnej časti stropu kabíny, až po vkusné protizávažie za zadnou nápravou. K dizajnu sa pristupovalo zodpovedne, ale so zreteľom na účelnosť. HON popiera akúkoľvek príbuznosť s niekdajšími detvianskymi nakladačmi a drží si originálny dizajn slovenského pôvodu.
Stroj zachováva klasickú koncepciu otočného nakladača. Tuhý zváraný rám z oceľových profilov je opatrený otočným zariadením v prednej časti. V zadnej časti je pozdĺžne uložená pohonná jednotka, ktorú predstavuje vznetový štvortaktný štvorvalcový, kvapalinou chladený motor 1104D-44T od anglického výrobcu Perkins, ktorý dodáva najvyšší výkon 74,5 kW pri 2200 ot/min. Pojazd stroja je hydrostatický s reguláciou výkonu. Pri kúpe stroja, si môžete vybrať z dvoch variant pohonu, a to s jednostupňovou prevodovkou, pri ktorej stroj dosiahne maximálnu rýchlosť 20km/h alebo s dvojrýchlostnou prevodovkou, s radením v kľude s maximálnou rýchlosťou 39 km/h. Nápravy talianskej výroby od spoločnosti Spicer obsahujú planétové redukcie v hlavách kolies. Predná náprava je hnaná pevná, na požiadanie riadená. Zadná náprava je klasicky hnaná riadená výkyvná ±9°, teda je možné dodať podvozok koncepcie 4x4x4. Po prvý krát sa na otočnom nakladači Detvan objavili kolesá rovnakého rozmeru a to 405/70 - 24. Stroj zastavuje pomocou lamelových mokrých bŕzd. Operáciu spríjemňuje hydraulický posilňovač.
HON 200 je možné vyhotoviť v dvoch variantoch pracovného zariadenia.. Prvý variant, základný, predstavuje HON 200 Z, ktorý zahŕňa klasický dvojramenný výložník s kinematikou typu Z. Nedostatok tohto druhu kinematiky, znížený vertikálny dosah stroja, bol kompenzovaný predĺžením hornej časti výložníka. Druhý variant, HON 200 T, predstavuje stroj s teleskopickým dvojdielnym výložníkom, ktorého dosah presahuje štyri metre. V súčasnosti sa tieto výložníky tešia čoraz väčšej obľube užívateľov, hlavne pre to, že s takýmto výložníkom môže nakladač zastať prácu teleskopického manipulátora.
Určite najzaujímavejšou časťou stroja je kabína obsluhy. Oproti predchodcom nie je vyosená voči pozdĺžnej osi a teda nastupovanie je identické z oboch strán. V základnom prevedení spĺňa normy ROPS, na požiadanie je možné dodanie ochrannej konštrukcie FOPS. Dvere je možné otvárať o celých 180° a aretovať ich v rôznych polohách. Z kabíny je výborný výhľad, hlavne vďaka bohato presklenným dverám a zadnému sklu, ktoré je veľmi zaujímavo tvarované. Sedadlo obsluhy s lakťovými opierkami a opierkou hlavy je nastaviteľné podľa hmotnosti obsluhy a plne nastaviteľné vo všetkých smeroch. Podobne je nastaviteľný i stĺpik riadenia. Po pravej strane sa nachádza multifunkčný joystick, ktorý padne presne do ruky. Ovládajú sa ním všetky funkcie pracovného zariadenia. Rôzne prepínače svetiel atď. sú nenápadne umiestnené pod volantom. Čas strávený v stroji môže spríjemniť napríklad klimatizácia alebo teplovodné vykurovanie. Pre lepší dosah pri servise je možné vybaviť nakladač vyklápaním kabíny na pravú stranu, pomocou manuálnej hydraulickej pumpy.
Výrobca ponúka k stroju mimochodom až 19 prídavných zariadení, od základnej lopaty 1,1 m3 až po snežnú frézu alebo drvič dreveného odpadu, keďže bol stroj od počiatku konštruovaný pre všeobecné využitie. Vďaka tomu môže slúžiť vo všetkých odvetviach hospodárstva a zaujme aj viac potencionálnych zákazníkov. Momentálne teda záleží už iba od stroja samotného, či sa na trhu uchytí a vráti značku Detvan opäť do povedomia verejnosti.
Aby ste sa mohli vyjadriť, prihláste sa alebo si vytvorte užívateľský účet.
Komentáre